Historia elektrycznych BMW cz. I - BMW 1602 electric

2019-08-22 12:36 |

#Elektryczne #BMW #1602e #Historia #Prototyp
Historia elektrycznych BMW cz. I - BMW 1602 electric

Droga do powstania elektrycznego BMW i3 nie była prosta. Nie jest on również pierwszym modelem niemieckiego producenta z napędem elektrycznym. Swoje osiągi połączone ze sporym zasięgiem BMW i3 zawdzięcza wcześniejszym konstrukcją - głównie testowym.

Galeria: BMW 1602 Electric (1972)

Historia elektrycznych modeli BMW sięga 1969 roku, kiedy to bawarski producent rozpoczął konstruowanie dwóch pojazdów eksperymentalnych na bazie serii 02. Modele BMW 1602 Electric powstały głównie w celu testowania napędów elektrycznych w praktyce. Napęd elektrycznego samochodu stanowił opracowany przez firmę Bosch silnik bocznikowy prądu stałego o mocy 44 KM (32 kW), przekazujący napęd na tylne koła poprzez koło zębate pośredniczące oraz wał napędowy. Silnik był chłodzony powietrzem za wentylatora promieniowego o mocy 140 W. Energia zasilająca pochodziła z umieszczonego w komorze silnika ważącego 350 kg modułu akumulatora, który można było bez problemowo zastąpić świeżo naładowanym modułem. Składał się on z 12 standardowych 12-woltowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych firmy Varta.

BMW 1602 Electric było w stanie rozpędzić się do 100 km/h, przyspieszając od 0 do 50 km/h w 8 sekund. Rezultat jak na lata 70-te znakomity. Zasięg elektrycznego BMW wynosił w zależności od sposobu użytkowania:
- około 30 kilometrów w mieście
- około 60 kilometrów podczas jazdy ze stałą prędkością 50 km/h.

BMW 1602 Electric ujrzało światło dzienne w 1972 r. podczas Igrzysk Olimpijskich w Monachium, gdzie zdecydowano się wykorzystać prototypowe pojazdy jako pojazdy techniczne podczas maratonu. Zastosowano w nich technologię odzyskiwania energii podczas hamowania - hamowanie odzyskowe - silnik elektryczny pełnił również funkcję generatora przekazując odzyskaną energię do akumulatora.

Dzięki przetestowaniu prototypowych modeli zdano sobie sprawę z faktu, iż główną wada napędu elektrycznego polega na magazynowaniu energii, a jedyną drogą eliminacji wad jest rozwój technologii akumulatorów.

Tak zakończyła się historia pierwszego elektrycznego modelu BMW.

Galeria: BMW 1602 Electric (1972)

Portal Samochodów Niskiej Emisji

Copyright 2019

Partner techniczny TMNET.PL